lördag 28 januari 2012

Den passionerade retorikern

"Jag är född socialdemokrat och jag kommer att dö som socialdemokrat", sa Juholt i sitt avskedstal i lördags. Juholt  har berömts för  retorisk förmåga men vad är det egentligen han säger med ovanstående ord? Han säger att ideologin inte är ett ställningstagande utan att den är något han fötts till likt man förr föddes till exempelvis adel. .Just synen att man föds till en bestämd tillvaro är motsatsen till vad meningen med partier i stället för stånd är. Ideologier, partier väljer man, omprövar med sitt förnuft allteftersom.  Passionerat och bra låter det att känna och säga sig vara född till socialdemokrat.  Mer vettigt att ha valt ett parti på grund av erfarenhet, studier, analys, eget tänkande!

Inspiration till ovanstående inlägg fick jag av att läsa Lena Anderssons kolumn i DN idag, en person vars skarpsinne jag beundrar. Artikeln heter "Gemenskapen  och oberoendet" med undertiteln "Tio tankar till mig själv om jag tillfrågats av VU."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar