tisdag 21 februari 2012

Laddad titel

Ska man tro att Knausgårds titel "Min kamp" på sina böcker har något med Hitler att göra?

Har Knausgård velat provocera, har han velat antyda släktskap eller har han velat förbehålla sig rätten att ge titeln sitt eget innehåll, alldeles bortset från att en annan hann före med samma titel?

Jag tror på det senare;  Kanusgård bidrar till att avdramatisera de laddade orden, tar ifrån Hitler ensamrätten, blir sin egen, företräder sig själv.

Maria Sveland i DN, däremot, ser Knausgårds titel i skenet av en tidens högervridning i sin artikel "Jag är politiskt deprimerad." Klimatet nu är sådant, menar hon, att somliga inte ens skyr en titel som "Min kamp".

Man kan lika gärna se det som att Hitler förlorat i makt; "Min kamp" är inte längre en ockuperad titel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar