lördag 15 maj 2010

Romanförsök

Jag ska försöka skriva en roman. Det låter pretentiöst och det är det. Men mest är det ett riktigt hårt arbete. Jag vet för jag har försökt. Idag, en regning dag i maj 2010, har jag ägnat några timmar åt att gå igenom kritik jag fått på mitt romanförsök. Båder romanförsöket och kritiken ligger några år bak i tiden. Idag tyckte jag att jag kunde ta till mig kritiken. De har rätt. Jag har inte gestaltat tillräckligt utan mer berättat och jag måste fördjupa karaktärer och miljöer. Det duger inte att bara ha det i huvudet. Jag måste få ner det på papper om det ska bli något. Kanske kan den här bloggen hjälpa mig.

Jag skriver om första halvan av 1900talet oc huvudoperson är en ung bondson som emigrerade till USA och som inte hörde av sig på femtio år. När han kom hem var han gammal utan att nånsin ha kommit i gång med sitt liv. Vad hände? Varför utvecklades han inte? Varfär gifte han sig inte och varför skaffade han sig inte ett yrke?

Det är så klart inte lag på att man måste utvecklas, gifta sig och skaffa ett yrke men det är något som behöver förklaras om det inte sker. Med berättelsen om den här mannen vill jag försöka förklara varför han valde att ställa sig utanför, om det var ett medvetet val eller om det bara blev så i brist på något väsentligt i personligheten. Vad är det i så fall som fattas?

Varför är denna utveckling till att bli vuxen för de flesta människor inte något problem utan något som verkar hända alldeles av sig självt? Vad har hänt med de människor som inte klarar övergången? Varför smiter de från livet? Eller är det som sagt ett medvetet val?

Här kan jag skriva mina tankar om mitt projekt , hur osorterat som helst. Vill någon kommentera, så varsågod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar