onsdag 16 maj 2012

Skönhet som tvång

Vi har gröna glasknoppar på garderobsdörrarna.
Sådana hade de inte hemma hos Johanna Ekström.
Jag tycker inte heller att det är så fint
med gröna glasknoppar på skåp och dörrar,
har länge tänkt att de ska bytas ut,
men efter att ha läst Ekströms roman om sin uppväxt,
känns det inte så bråttom.
Skönhetskravet i det perfekta hemmet
lade sig som ett raster över både det yttre och det inre.
Kanske kände Johanna Ekström sig som Fröding
när hon skrev "Om man håller sig i solen",en skildring av ett liv
vars kniptångslika skönhetskrav tar.


...
jag vill, jag vill, jag skall, jag måste ut
och dricka liv om blott för en minut,
jag vill ej långsamt kvävas bakom gallret!


Förgäves skall jag böja, skall jag rista
det gamla obevekligt hårda gallret
- det vill ej tänja sig, det vill ej brista
ty i mig själv är smitt och nitat gallret,
när själv jag krossas, krossas också gallret.   (Gustaf Fröding ;  ur En ghasel)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar